Monday, April 12, 2010

Pabila Orang Tak Faham Kerja Kita Buat Aduan

Geram bila dengar orang buat aduan tentang kerja kita. tambah2 lak bila aduan yang dia buat tu tak berasas. Even bukan aku yang buat tapi aku terasa tul. Bukan pe, rasa marah. Kalau korang nak tau, baca r aduan yang dibuat oleh insan tak bernama ni kepada UTUSAN MALAYSIA

ARKIB : 09/04/2010
Amat kecewa dengan perkhidmatan HKL

SAYA ingin berkongsi pengalaman pahit nenek saudara saya selaku pesakit di HKL baru-baru ini. Sabtu lalu, nenek saudara saya yang disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru Tahap 4 dipindahkan dari sebuah hospital swasta di Petaling Jaya ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapatkan rawatan susulan.

Pemindahannya dilakukan atas nasihat doktor di hospital swasta tersebut dengan alasan HKL menyediakan rawatan khidmat Onkologi terbaik bagi pesakit kanser.

Atas nasihat tersebut, pihak kami sekeluarga pun bersetuju dengan perpindahan itu. Pihak hospital swasta berurusan dengan pakar Onkologi HKL untuk kemasukan pesakit. Namun, apabila pesakit dipindahkan, beliau dimasukkan ke wad kecemasan untuk beberapa jam. Kemudian, beliau hanya dimasukkan ke wad biasa dengan alasan doktor akan memeriksanya sebelum dimasukkan ke wad Bahagian Onkologi.

Beliau telah dimasukkan ke wad kelas tiga bagi tujuan pemantauan oleh pihak doktor 24 jam. Pihak kami telah meminta untuk dimasukkan ke wad kelas pertama kerana ingin memberi keselesaan kepada pesakit tetapi tidak digalakkan oleh pihak HKL kerana pesakit terlalu kritikal untuk wad kelas tersebut.

Pemantauan pihak doktor di wad tersebut hanya dari 8 pagi sehingga 12 tengah hari pada hari Sabtu dan Ahad dari 8 pagi sehingga 5 petang pada hari lain. Saya memang tidak faham dengan dasar ini. Adakah doktor tidak memantau langsung pesakit selepas pukul 12 tengah hari atau 5 petang?

Ketika berada di wad tersebut (kelas ketiga), pesakit tidak berasa selesa kerana keadaan wad terlalu panas, sesak serta bising selain berada dalam keadaan kritikal. Saya terpaksa membawa kipas meja sendiri untuk mengurangkan keadaan panas pesakit. Malah, katil yang digunakan pesakit tidak berfungsi dengan sepenuhnya disebabkan bahagian kepalanya tidak dapat dinaikkan atau diturunkan.

Jururawat yang bertugas juga kelihatan tidak tahu apa patut dilakukan terhadap pesakit. Saya terpaksa meminta ubat-ubatan berkenaan seperti ubat batuk dan ubat tidur untuk pesakit. Doktor kanan (senior) hanya datang pada lewat petang dan akhirnya membenarkan pesakit untuk dipindahkan ke wad kelas pertama.

Malangnya, wad tersebut telah penuh dan hanya ada pada keesokkan harinya. Saya amat kecewa kerana pesakit kelihatan semakin lemah dan tidak selesa. Pakar Onkologi juga tidak muncul langsung untuk memeriksa pesakit. Apabila saya memaksa doktor bertugas untuk menghubungi pakar Onkologi, beliau menyatakan bahawa pakar tersebut menganggap kes pesakit tidak penting dan hanya akan datang pada keesokkan harinya.

Bayangkanlah pesakit sudah berada pada Tahap 4 kanser paru-paru dan ini dianggap tidak penting oleh pakar Onkologi.

Pada awal pagi keesokannya, kira-kira pukul 5 pagi, hati saya tergerak untuk menghubungi pihak hospital bertanyakan status keadaan pesakit. Pihak yang menjawab panggilan meminta saya menunggu sebentar kerana difahamkan pesakit sedang berada dalam keadaan tenat dan sedang dirawat.

Sementara menunggu, saya kedengaran pihak yang menjawab telefon terpinga-pinga tidak tahu untuk berkata apa kepada saya. Dia bertanyakan kepada rakan sekerjanya dan berkata: "Nak cakap apa ni? Nak cakap apa ni?" Setelah hampir seminit saya menunggu, dia meminta saya untuk bergegas ke hospital. Saya memarahinya kerana tidak menghubungi saya secepat mungkin.

Bayangkanlah, kalau saya tidak menghubungi hospital, agaknya bila mereka akan menghubungi saya? Apabila saya tiba di hospital, keadaan pesakit sudah terlalu tenat dan saya meminta doktor bertugas untuk menyelamatkannya dengan apa cara sekali pun.

Beliau hanya berkata: "Saya bukan Tuhan dan pesakit sudah bersedia untuk 'pergi'." Saya hanya sempat membisikkan ke telinganya memintanya jangan meninggalkan kami namun tiada tindak balas. Saya kemudian membacakan surah Yasin dan 'mengucap' untuknya. Pesakit kemudian 'pergi' dengan tenang.

Walaupun saya menerima kenyataan bahawa ajal dan maut di tangan Tuhan dan reda dengan pemergian nenek saudara saya, tapi saya amat kecewa dengan perkhidmatan yang diberikan oleh pihak HKL.

Saya amat menyesal kerana membuat keputusan untuk memindahkan arwah nenek saudara ke HKL. Kemudahan yang rosak seperti katil tidak dapat dilaraskan memburukkan keadaan lagi. Saya bertekad untuk tidak menghantar ahli keluarga saya atau sesiapa pun ke HKL lagi.

CUCU SAUDARA YANG SEDIH

Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment